Ett lite längre inlägg !

Först till dig som skrivit ett anonym inlägg på min blogg : Låter jätte roligt att höra och blir så glad av dina ord och att de faktiskt finns andra som kan känna igen sig i de man skriver. Detta skrev jag under en jobbig period i mitt liv och ville sen dela med mig av mina tankar. Synd bara att man inte skriver så mkt nu för tiden här. Finns en massa annat som jag skulle vilja skriva om,men saken är den att jag går alldeles för djupt in i saker så skulle få skriva så mkt :D
Ha de fint/ Nina
Sen till något helt annat, var förra veckan till vårdcentralen där jag fick lämna en massa prover pga att på sistone har jag inte mått bra i min kropp samt varit konstant trött. Ville ta reda på varför och idag fick jag tillbaka svar att jag har något som heter "Hypertyreoss" ett överskott av sköldkörtel hormon där jag efter nästa gångs besök, kanske ska få börja medicineras hela livet. Känns lite så där med tanke på ens ålder.. men skönt att få veta varför man mår som man mår.

Tänkte iaf dela med mig lite om vad just "hypertyreos" innebär :

Hypertyreos är ett samlingsnamn för tillstånd då sköldkörtelns produktion av hormoner är förhöjd. En vanlig orsak är Graves sjukdom, då kroppens eget immunförsvar lurar sköldkörteln att tillverka mer hormon än normalt. Jodbrist och tumörer i sköldkörteln är andra orsaker.

Symptom  på hypertyreos

Oro, rastlöshet, nervositet, den sjuke går på högvarv.
Svettningar.
Svårt att uthärda värme.
Varm fuktig hud.
Hjärtklappning.
Viktminskning, trots ökad aptit.
Sömnsvårigheter.
Trötthet.
Darrighet.



Muskelsvaghet.
Dålig kondition.
Humörsvängningar, kort stubin.
Depression.
Behov av att tömma tarmen ofta.
Ögonbesvär – som svullna eller stirriga ögon.
Förstorad sköldkörtel. (Struma)
Problem med sexlivet



Seeyaaa

 


Kommentarer
Postat av: carro

åh, då kan vi bilda klubb :) eller detta är väl ingenting man ska "åh"a om :P

2011-11-22 @ 20:26:36
URL: http://caarroekholm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0